تاریخ انتشار : شنبه 23 اکتبر 2021 - 20:11
کد خبر : 12736

دبیرکل سازمان ملل: جهان در جنگ با کروناست

دبیرکل سازمان ملل: جهان در جنگ با کروناست

دبیرکل سازمان ملل می‌گوید، جهان برای مبارزه موثرتر با بیماری همه گیر ویروس کرونا باید متحد شود. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستار منطق زمان جنگ در نبرد بین المللی علیه کرونا شد. وی در آغاز جلسه سالانه سازمان بهداشت جهانی با حضور کشورهای عضو،

دبیرکل سازمان ملل: جهان در جنگ با کروناست

دبیرکل سازمان ملل می‌گوید، جهان برای مبارزه موثرتر با بیماری همه گیر ویروس کرونا باید متحد شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواستار منطق زمان جنگ در نبرد بین المللی علیه کرونا شد.

وی در آغاز جلسه سالانه سازمان بهداشت جهانی با حضور کشورهای عضو، سونامی به وجود آمده از بحران کرونا در جهان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: ما در نبرد با یک ویروس قرار داریم. ما باید منطق و فوریت یک جنگ اقتصادی را برای تقویت ظرفیت‌های خود به منظور مقابله با کرونا مورد استفاده قرار دهیم.

دبیرکل سازمان ملل همچنین به این مساله اشاره کرد که بیش از ۳.۴ میلیون نفر در نتیجه ابتلا به کرونا جان باختند و حدود ۵۰۰ هزار شغل نیز از زمان آغاز شیوع کرونا در ۲۰۱۹ از بین رفته است.

گوترش با تاکید بر خطرات واکنش جهانی که این ویروس برجای می‌گذارد، گفت: آسیب‌پذیرترها بیشترین زجر را می‌بینند و من نگران این مساله هستم. متاسفانه ما با وضعیتی در کشورهای ثروتمند روبرو هستیم که اکثریت مردمشان را واکسینه کردند و مشاغل خود را باز کردند و به کارهایشان بازگشته‌اند اما بیشترین آسیب را کشورهای فقیرتر متحمل می‌شوند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت: افزایش نرخ ابتلا و آمار مرگ و میر باعث می‌شود تا صدها هزار تن جان خود را از دست داده و اقتصاد و احیای اقتصاد جهانی با آهستگی صورت گیرد.

مجمع با بیانیه‌های یکسری از رهبران کشورهای عضو، وزرای بهداشت و سایر مقام‌های عالی‌رتبه آغاز شد و تا اول ژوئن ادامه دارد و تمرکز آن بیشتر بر تلاش‌هایی به منظور مقابله با پاندمی کروناست.

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی نیز در آغاز این جلسه گفت که گسترش و شیوع ویروس کرونا به دلیل وجود یک نابرابری در توزیع واکسن در حال رشد است و به کشورهای جهان تاکید کرد تا دوزهای واکسن کرونا را به برنامه اشتراک توزیع واکسن سازمان بهداشت جهانی موسوم به کوواکس اهدا کنند که به دنبال واکسیناسیون ۱۰ درصد از جمعیت هر کشور تا سپتامبر ۲۰۲۱ و ۳۰ درصد تا پایان سال جاری میلادی است.

در همین حال، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که در میان نخستین سخنرانان این نشست مجازی بودند، درباره اهمیت مبارزه با کرونا صحبت کردند.

مرکل از ایده “شورای تهدید علیه بهداشت جهانی” حمایت کرد و گفت: رهبران جهان باید برای سازمان بهداشت جهانی کمک‌های مالی مداومی را داشته باشند و از آن حمایت کنند. ما درباره امسال فقط صحبت نمی‌کنیم ما به دنبال حمایت گسترده هستیم.

ماکرون نیز گفت: ما باید نهادهایی را داشته باشیم که این وظیفه را بر عهده بگیرند و به آن چیزی که ما می‌خواهیم دست پیدا بکنند. سازمان بهداشت جهانی باید قاطعانه و منعطف در زمان‌های اضطراری و به صورت کاملا شفاف عمل کند تا مردم بتوانند به این سازمان اعتماد داشته باشند. همچنین نباید هیچ فشار سیاسی بر این سازمان جهانی وجود داشته باشد و تعلیقی در روند فعالیت آن صورت گیرد.

یکی از مهمترین مسائلی که در دستور کار این نشست مجازی قرار دارد پیشنهادهایی برای اصلاح در سازمان بهداشت جهانی است. همچنین امروز (سه‌شنبه) یافته‌های سه گروه مستقل و جداگانه که جنبه‌های مختلف واکنش پاندمی کرونا را در جهان مورد ارزیابی قرار داده‌اند، مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد.

نتیجه این تحقیقات نشان داده است که کشورها و نهادها به خوبی نتوانستند با این بحران دست و پنجه نرم کند. کارشناسان به این مساله رسیده‌اند که سیستم هشدار جهانی باید یک تغییر اساسی داشته باشد. آنها همچنین به ایجاد اصلاحات در سازمان بهداشت جهانی برای تقویت استقلال شفافیت و تامین مالی آن نیز تاکید کردند. پیش نویس قطعنامه درباره تقویت سازمان بهداشت جهانی نیز در روزهای اخیر مورد بحث قرار گرفته است و بر اساس متن آن از ملت خواسته شده است تا بررسی‌های خود را درباره اینکه چطور باید با شیوع بیماری کرونا مقابله کنند و آماده باشند، ارائه شده است.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها