تاریخ انتشار : دوشنبه 15 نوامبر 2021 - 12:13
کد خبر : 92266

درخواست سفیر افغانستان در چین برای گسترش تجارت

درخواست سفیر افغانستان در چین برای گسترش تجارت

سفیر افغانستان در پکن ضمن درخواست از چین برای واردات حجم بیشتری از محصولات کشاورزی کشورش تاکید کرد که گسترش تجارت بیشتر از اعطای کمک مالی به آن در کاهش بحران انسانی در افغانستان موثر است. به گزارش ایسنا،‌ به نقل از پایگاه بلومبرگ،‌ جاوید قائم که از زمان دولت قبلی افغانستان سفیر این کشور

درخواست سفیر افغانستان در چین برای گسترش تجارت

سفیر افغانستان در پکن ضمن درخواست از چین برای واردات حجم بیشتری از محصولات کشاورزی کشورش تاکید کرد که گسترش تجارت بیشتر از اعطای کمک مالی به آن در کاهش بحران انسانی در افغانستان موثر است.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از پایگاه بلومبرگ،‌ جاوید قائم که از زمان دولت قبلی افغانستان سفیر این کشور در چین بوده و در دولت طالبان نیز همچنان در این سمت قرار دارد، در مصاحبه ای گفت که قوانین تجاری انعطاف پذیرتر از سمت چین و بهبود لجستیک می تواند به افغانستان در افزایش میزان صادرات سالانه محصولات کشاورزی خود مانند چلغوز و رسیدن آن از حجم ۵۰۰ میلیون دلار به دو میلیارد دلار در تجارت سالانه با چین کمک کند.

او همچنین از چین خواست تا حمل و نقل هوایی محموله های محصول چلغوز را که ماه گذشته میلادی از سر گرفته شدند افزایش دهد و گفت که دو کشور “یک یا دو هفته” تا توافق بر سر یک سازوکار مشابه برای صادرات زعفران فاصله دارند.

قائم در مصاحبه با بلومبرگ در محل سفارت افغانستان در پکن اظهار کرد: این چیزی است که ما واقعا انتظارش را از چین داریم. کمکهای بشردوستانه به جای خود اما چون چین یک بازار بسیار خوب و بازاری بسیار بزرگ است، آنچه که ما واقعا انتظارش را داریم تجارت است.

این درخواست افغانستان برای حمایت شدن از سوی چین در حالی مطرح شده که این کشور خودش را برای یک زمستان همراه با آشوب اقتصادی و سیاسی بعد از خروج آمریکا از این کشور و تصرف کابل از سوی طالبان در ماه اوت آماده می کند. چین که دغدغه جلوگیری از گسترش تحرک شبه نظامیان یا پناهجویان در مرزش را دارد، حکومت طالبان را پذیرا شده و طی نشستی در ماه گذشته میلادی در دوحه قطر متعهد شد که به این گروه در “بازسازی” کشور افغانستان کمک کند.

چین تاکنون متعهد به ارائه حدود ۲۰۰ میلیون یوان (حدود ۳۰ میلیون دلار) کمک به افغانستان شده است؛ رقمی که شامل منابع غذایی و واکسن‌های کووید-۱۹ می‌شود. با این حال، همین کمک هم به احتمال زیاد برای رفع کمبود مواد غذایی در افغانستان کافی نخواهد بود؛ برنامه‌های کمک‌رسانی سازمان ملل پیش‌بینی کرده اند که این کمبود در زمستان امسال بر زندگی ۲۳ میلیون نفر یا بیش از نیمی از جمعیت افغانستان تأثیر خواهد گذاشت.

جاوید قائم با مخاطب قرار دادن همه قدرتهای جهانی تصریح کرد: ما نیاز به کمک داریم – مردم نیاز به کمک دارند و نیاز دارند که زود این کمک را دریافت کنند. نباید تنها این کمکها در حد قول باشند.

این سفیر این اظهارات را عمدتا مستقل از دولت جدید طالبان مطرح ‌کرده و گفت که دیپلمات‌های افغان در پکن دیگر حقوق نمی‌گیرند و “تنها به هر نحو به کار خود ادامه می‌دهند”. وی اظهار کرد که از بیانیه اخیر پاکستان در اواخر روز پنجشنبه مبنی بر اینکه نمایندگان طالبان به زودی برای شرکت در نشست فرستاده هایی از پکن، مسکو و واشنگتن به چین سفر خواهند کرد، بی اطلاع است.

در حالی که قائم در صحبتهایش از انتقاد از دیدگاه های ایدئولوژیک طالبان خودداری کرد، کندی عملکرد آنها در از سرگیری خدمات به ویژه تحصیل دختران را زیر سوال برد. او خاطر نشان کرد: من چیزی نمی بینم که مانع آنها در انجام این امر شود. تحصیل دختران باید از امروز شروع شود. چرا ما باید منتظر آن باشیم؟

او علت این تأخیر را “مسائل داخلی” موجود در داخل طالبان، میان جناح‌هایی که او به‌ عنوان “سیاستمداران” و “تندروها” توصیف کرد، دانست.

این گروه شبه‌نظامی به ناگهان مسئول راه‌اندازی مجدد اقتصادی در افغانستان که از همه‌گیری به علاوه چند دهه جنگ آسیب دیده، آن هم در شرایطی که آمریکا حدود ۹ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرده، شده است. یکی از قربانیان فوری این هرج و مرج، کریدور چلغوز” متشکل از پروازهای باری مستقیم بود؛ کریدوری که در سال ۲۰۱۸ آغاز به کار کرده و واسطه‌های هندی و پاکستانی را حذف کرد و حدود ۸۰۰ میلیون دلار درآمد سالانه را طبق برآوردها برای افغانستان به ارمغان آورد.

وانگ یو،‌ سفیر چین در افغانستان اخیرا به تحسین از یک محموله ۴۵ تنی که در تاریخ ۳۱ اکتبر باعث بازگشایی این کریدور شد پرداخته و آن را سمبل “پیوند دوستی مهم بین دو کشور” خواند.

همچنین جاوید قائم گفت که امیدوار است چین بتواند این محموله ها را گسترش دهد و به رفع موانع مربوط به تجارت کالاهای دیگر مانند زعفران و انار کمک کند.

این سفیر افغانستان تاکید کرد، چین که هنوز دولت جدید در کابل را به رسمیت نشناخته است، در گفتگو با طالبان “نقشی سازنده” ایفا می کند. وی افزود که جامعه بین المللی باید بر بی اطمینانی خود در قبال نحوه تعامل با طالبان چه این تعامل به طور مستقیم و چه از طریق سازمان ملل رخ دهد،‌ غلبه کند.

وی افزود: واقعیت میدانی این است که طالبان آنجا هستند و اراضی محل زندگی ۳۵ میلیون نفر را در کنترل دارند و ما باید راهی برای رفتن به سراغ این مردم و رهایی آنها از این وضعیت وخیم پیدا کنیم.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها