تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 12 آگوست 2021 - 0:57
کد خبر : 72431

در اورژانس قزوین با کمبود جدی نیرو روبه‌رو هستیم

در اورژانس قزوین با کمبود جدی نیرو روبه‌رو هستیم

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان قزوین گفت: در حال حاضر یکی از معضلات اصلی ما کمبود نیرو است، اگر حتی یک پرستار یا تکنسین اعلام آمادگی کند می‌توانیم او را جذب کنیم اما دیگر فردی که تمایل به جذب داشته باشد در استان نداریم، به‌طوری‌که سال گذشته فراخوان جذب ۱۰۰ نیروی شرکتی را منتشر کردیم

در اورژانس قزوین با کمبود جدی نیرو روبه‌رو هستیم

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان قزوین گفت: در حال حاضر یکی از معضلات اصلی ما کمبود نیرو است، اگر حتی یک پرستار یا تکنسین اعلام آمادگی کند می‌توانیم او را جذب کنیم اما دیگر فردی که تمایل به جذب داشته باشد در استان نداریم، به‌طوری‌که سال گذشته فراخوان جذب ۱۰۰ نیروی شرکتی را منتشر کردیم که تنها ۳۰ نفر اعلام آمادگی و جذب شدند.

سهیل سلطانی در نشست خبری که امروز ۲۰ مرداد در مرکز فوریت‌های پزشکی استان قزوین برگزار شد، تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از مردم از کمبود آمبولانس اعلام نارضایتی می‌کنند این در حالی است که با سختی‌ها و شرایط کادر درمان و پرسنل اورژانس آشنایی ندارند، در حال حاضر ۴۹ پایگاه اورژانس در استان فعال هستند که ۹۳ آمبولانس، سه موتور آمبولانس و یک اتوآمبولانس خدمات ارائه می‌دهند که از این میان ۱۲ آمبولانس و ۲ موتور به دلایل نیاز به تعمیرات، غیرفعال هستند.
وی افزود: سال گذشته ۴۴ پایگاه در استان قزوین فعال بودند که امسال با اضافه شدن پایگاه‌های جدید رازی، سیردان، شریف‌آباد، ترمینال و تاکستان این عدد به ۴۹ پایگاه رسیده است؛ هر پایگاه اورژانس ۹ نیرو دارد که هزینه پرسنلی هر پایگاه طی یک سال یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و هزینه نگهداری آمبولانس و تجهیزات نیز یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است؛ درواقع هزینه نگهداری هر پایگاه به‌طور سالانه ۳ میلیارد تومان است.
رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان قزوین اظهار کرد: در حال حاضر یکی از معضلات اصلی ما کمبود نیرو است، اگر حتی یک پرستار یا تکنسین اعلام آمادگی کند می‌توانیم او را جذب کنیم اما دیگر فردی که تمایل به جذب داشته باشد در استان نداریم، به‌طوری‌که سال گذشته فراخوان جذب ۱۰۰ نیروی شرکتی را منتشر کردیم که تنها ۳۰ نفر اعلام آمادگی و جذب شدند، حتی ما از استان‌های دیگر مانند گیلان، همدان و کردستان نیز جذب نیرو داشتیم.
وی یادآور شد: با توجه به وضعیت نیروی انسانی موجود امکان ایجاد پایگاه جدید نداریم، اما فشار بر پرسنل ما زیاد است از زمانی که فرد با اورژانس تماس می‌گیرد تا اعزام نیرو زمان کوتاهی است اما اغلب مردم به خاطر شرایط روحی که در آن لحظه دارند با پرسنل برخورد مناسبی ندارند و احساس می‌کنند که اورژانس دیر رسیده است درحالی‌که جی‌پی‌اس موجود در آمبولانس‌ها زمان رسیدن را نشان می‌دهد.
سلطانی بیان کرد: روزانه ۲ تا ۵ هزار تماس با اورژانس قزوین برقرار می‌شود که این میزان در ماه به‌طور میانگین بین ۲۰ تا ۵۰ هزار تماس است، مردم باید صبور باشند چراکه تعداد آمبولانس‌های ما محدود است اما همچنان در سریع‌ترین زمان به محل می‌رسیم به‌طوری‌که در شهر ۸ دقیقه و در جاده‌ها ظرف مدت ۱۳ دقیقه می‌رسیم که این میزان همچنان پایین‌تر از زمان میانگین کشوری است.
۱۰۰۰ کرونایی در بیمارستان‌های قزوین بستری هستند
وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل تأخیر آمبولانس‌ها این است که گاهی بیماران کرونایی را منتقل می‌کنیم که بعد از هر انتقال آمبولانس باید گندزدایی شود، در حال حاضر ۱۰۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های قزوین بستری هستند که اغلب توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شدند، همچنین بیماران حوادث و نزاع نیز توسط آمبولانس منتقل می‌شود بنابراین حجم عملیات‌های انجام‌شده توسط اورژانس بسیار بالا است.
رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان قزوین بیان کرد: ماهانه حدود ۶ هزار عملیات داریم و نیروهای اورژانس اعزام می‌شوند که از این تعداد در چهار ماه گذشته ۱۴۰۰ مورد به دلیل سوختگی، سقوط، مسمومیت و غرق‌شدگی به بیمارستان منتقل شدند، همچنین در بخشی دیگر ماهانه ۹ هزار انتقال بین بیمارستانی داریم که بیماران بین بیمارستان‌ها منتقل و جابه‌جا می‌شوند.
وی اظهار کرد: درمان در منزل نیز بعد از کرونا به اورژانس اضافه‌شده است و مردم با تماس با ۱۱۵ مشاوره دریافت می‌کنند و با گرفتن کد یک می‌توانند از خدمات مراقبت در منزل استفاده کنند، تعداد پرسنل ما محدود است و هر نفر در شیفت ۸ ساعته باید پاسخگوی حداقل ۱۰۰ تماس تلفنی باشند که نیازمند صبور و جوابگوی مردم باشند.
سلطانی بیان کرد: پایگاه‌های هوایی اورژانس قزوین یکی از فعال‌ترین پایگاه‌های هوایی کشور است، سال ۹۹، ۷۶ پرواز داشته است این در حالی است که در استان قزوین تنها ۲ پد استاندارد داریم، ۱۲۰ منطقه مناسب شناسایی کردیم که در صورت کمک و حمایت فرمانداری پد ایجاد شود، هزینه ساخت هر پد ۶۰ میلیون تومان است، در استان اغلب روستاها و مناطق درخواست ساخت پایگاه اورژانس دارند درحالی‌که ساخت پد به‌صرفه است.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ نیز تاکنون ۳۸ مأموریت هوایی اجراشده است و طی آن ۴۴ مصدوم را جابه‌جا کردیم، افراد با اورژانس هوایی زودتر به بیمارستان می‌رسند اما این تصور اشتباه وجود دارد که اورژانس هوایی هزینه دریافت می‌کند درحالی‌که رایگان است.
رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان قزوین یادآور شد: در ایام کرونا بار فعالیت ما زیاد شده است، ۲ بار نیز بیمارستان صحرایی در استان راه‌اندازی کردیم، یک‌بار بیمارستان را در نمایشگاه بین‌المللی به‌عنوان نقاهتگاه و یک‌بار در بیمارستان ارتش راه‌اندازی کردیم، اما بیمارستان صحرایی برای درمان کرونا مناسب نیست چراکه تجهیزات بیمارستان صحرایی برای مواردی مانند سیل، زلزله و تصادف طراحی‌شده است و در درمان کرونا مهم‌ترین مسئله اکسیژن‌رسانی است.
وی اظهار کرد: اورژانس نیز در حوزه واکسیناسیون فعالیت دارد به‌طوری‌که در هر پایگاه تجمیعی واکسیناسیون یک دستگاه آمبولانس مستقر است و واکسیناسیون اتوبوس‌رانی، هلال‌احمر و دیوان عدالت اداری توسط پرسنل اورژانس انجام‌شده است.
سلطانی یادآور شد: از تمام شهروندان می‌خواهیم هنگام تماس با اورژانس خونسردی خود را حفظ و اطلاعات بیمار را به‌درستی بیان کنند فردی که تلفن را پاسخ می‌دهد کارشناس پرستاری است که می‌تواند تا رسیدن نیروهای اورژانس کمک‌های لازم را اعلام کند، همچنین آدرس را به‌صورت کامل اطلاع دهند.
منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها