تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 19 آگوست 2021 - 15:50
کد خبر : 2321

دلایل قیام امام حسین(ع) چه بود؟

دلایل قیام امام حسین(ع) چه بود؟

 استادیار تاریخ اسلام دانشگاه لرستان می‌گوید: در متون و منابع تاریخی درباره‌ی علل و دلایل قیام سرور و سالار آزادگان امام حسین(ع) به موارد مختلفی اشاره شده است. مجتبی گراوند اظهار کرد: در یک تحلیل کلی در تاریخ قرون نخستین اسلامی می‌توان شاهد دو جریان عمده بود که عبارتند از اول؛ جریان دین باور که

دلایل قیام امام حسین(ع) چه بود؟

 استادیار تاریخ اسلام دانشگاه لرستان می‌گوید: در متون و منابع تاریخی درباره‌ی علل و دلایل قیام سرور و سالار آزادگان امام حسین(ع) به موارد مختلفی اشاره شده است.

مجتبی گراوند اظهار کرد: در یک تحلیل کلی در تاریخ قرون نخستین اسلامی می‌توان شاهد دو جریان عمده بود که عبارتند از اول؛ جریان دین باور که مبتنی بر تئوکراسی دینی بود. این جریان خواهان حفظ و ادامه‌ راه رسول خدا(ص) بود و با انواع تحریف‌ها و کج‌روی‌های فرهنگی و ناهنجاری‌های اخلاقی و ارزشی مبارزه کرد و با تغییر تاکتیک‌ها و روش‌ها لحظه‌ای در این راه کوتاهی نکرد.

وی ادامه داد: به گواهی تاریخ می‌توان گفت که ائمه اطهار علیهم السلام، شاگردان و شیعیان مخلص در صف اول این جریان قرار دارند. در این میان قیام امام حسین(ع)؛ مظهر عزت یک جامعه‌ توحیدی و انسانی است که می‌تواند الگویی کامل برای انسان‌ها در همه اعصار و زمان ها به شمار آید.

گراوند افزود: دوم؛ جریان سنتی یا سنت‌گرا که خواهان بازگشت به جاهلیت ثانی اما در لباس و لفافه‌ای از پوشش دینی بود. این جریان از دین مبینِ اسلام استفاده‌ی ابزاری کرد و باعث انحراف از اسلام ناب محمدی(ص) و شکاف روزافزون در میان مسلمین گشت.

استادیار تاریخ اسلام دانشگاه لرستان اضافه کرد: در متون و منابع تاریخی درباره‌ی علل و دلایل قیام سرور و سالار آزادگان امام حسین(ع) به موارد مختلفی اشاره شده است که می‌توان به اقامه‌ی امر به معروف و نهی از منکر، از بین بردن بدعت‌ها و احیای سنت‌ها، امتناع از بیعت با یزید، دعوت کوفیان،  تشکیل حکومت دینی، جلوگیری از ظلم و ستم امویان بر امّت اسلامی خصوصاً شیعیان، جلوگیری از محو نام آل رسول(ص)، عمل به وظیفه‌ دینی و تکلیف شرعی و بیدار کردن دل‌های خفته مردم اشاره کرد.

وی تصریح کرد: از این رو در مورد علل و اهداف قیام امام حسین(ع) از دیر باز تا کنون؛ پژوهشگران و صاحب نظران قلم فرسایی کرده اند و با الهام و استناد به سخنان امام حسین(ع) و بررسی متون مختلف تاریخ اسلام، رویکردها و رهیافت‌های مختلفی در تحلیل واقعه‌ی عاشورا داشته‌اند.

گراوند افزود: رهیافت سیاسی- حکومتی، رهیافت جامعه شناختی و ایدئولوژیکی، رهیافت تاریخی- قومی، رهیافت عرفانی و رهیافت ترکیبی به طور خلاصه دیدگاه برخی از اندیشمندان است.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها