تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 19 آگوست 2021 - 15:50
کد خبر : 2319

عزاداری برای سید و سالار شهیدان(ع) به این خاطر است که روح حسینی در جامعه متبلور شود

عزاداری برای سید و سالار شهیدان(ع) به این خاطر است که روح حسینی در جامعه متبلور شود

 معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان گفت: عزاداری برای سید و سالار شهیدان(ع) به این خاطر است که روح حسینی در جامعه متبلور شود. حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسین فلاحی اصل در گفت‌وگو با ایسنا درباره نهضت عاشورا و قیام امام حسین (ع) با تسلیت ایام شهادت این امام همام،  اظهار کرد: همه قیام‌هایی که

عزاداری برای سید و سالار شهیدان(ع) به این خاطر است که روح حسینی در جامعه متبلور شود

 معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان گفت: عزاداری برای سید و سالار شهیدان(ع) به این خاطر است که روح حسینی در جامعه متبلور شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسین فلاحی اصل در گفت‌وگو با ایسنا درباره نهضت عاشورا و قیام امام حسین (ع) با تسلیت ایام شهادت این امام همام،  اظهار کرد: همه قیام‌هایی که انجام شده تک بعدی است به عنوان مثال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و یا استقلال طلبی و یا یک نهضت فکری و فرهنگی بوده و این درحالیست که نهضت سید و سالار شهیدان ذوابعاد است تک بعدی نیست.

وی با بیان اینکه نهضت عاشورا و قیام امام حسین(ع) ابعاد مختلفی دارد از ابعاد عرفانی، معنوی و اخلاقی گرفته تا سیاسی، اجتماعی و دنیوی که ملاحظه می‌شود، بیان کرد: در روز عاشورا امواج اخلاق و معنویت ظهور و بروز پیدا می‌کند و تمام این رفتارها مبتنی بر اخلاق متعالی و پیامبرگونه است.

رفتار سید الشهدا (ع) د رواقعه عاشورا با دشمنان، دوستان و خانواده‌اش متعالی است

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان گفت: رفتار سید الشهدا (ع) د رواقعه عاشورا با دشمنان، دوستان و خانواده‌اش متعالی است و تمام پیروانش در این نبرد نیز چنین خلق الهی و آسمانی دارند و ذلت، ناتوانی و سستی در کارشان نیست و روحی بلند و آسمانی دارند.

فلاحی اصل با اشاره به اینکه امام حسین (ع) در بخشی از نیمروز عاشورا روحیه عالی عرفانی و آسمانی دارد و حتی دیگر توجه به دشمن نمی‌کند و هیچ تقاضایی از سپاه مقابل ندارد که حتی بخواهد آنان را ارشاد و هدایت کند و صرفا توجه به حضرت حق دارد، عنوان کرد: این حضرت می‌خواهد خودش،  فرزندان،  یاران و همه هستی خود را تقدیم خدا کند.

وی با بیان اینکه بعد دیگر حرکت سید و سالار شهیدان (ع) در واقعه عاشورا،   بعد سیاسی و اجتماعی است که امام در مقابل یک ظلم و منکر بزرگ قیام می‌کند، ادامه داد: براین اساس امام حسین (ع)  می‌فرمایند: ” انما خرجت لطلب‌الاصلاح فی‌امة جدی (ص) ” یعنی اولین گام من این است که امت جدم رسول الله (ص)   به گمراهی، ذلالت و بدبختی گرفتار شده و قیام و خروج من بر حکومت وقت، اصلاح امت جدم است و سپس می‌فرمایند: “انی ارید ان امر بالمعروف و انهی عن المنکر” می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم.

امام حسین (ع) منکر بزرگ و عظیم را انحراف در حکومت  اسلامی می‌بیند

این مدرس دانشگاه لرستان  اضافه کرد:  البته در جوامع بشری  دائما منکراتی وجود دارد؛ اما امام حسین (ع) منکر بزرگ و عظیم را انحراف در حکومت  اسلامی می‌بیند حکومتی که به نام دین، به نام خدا و به نام خلیفه‌الله و خلیفه‌الرسول مبدا ظلم و جنایت و جفا در حق مردم است و راهبران این سیستم انسانهای آلوده‌ای و فاسدی هستند.

فلاحی اصل افزود: امام حسین (ع) همچنین می‌فرمایند اگر جامعه مسلمانان  به رهبری مانند یزید گرفتار شود باید فاتحه دین را خواند و در آن شرایط ویژه حضرت می‌فرمایند: “ارید ان امر بالمعروف و انهی عن المنکر و اسیر بسیرة جدی و ابی علی ابن ابی طالب (ع) ” آمده‌ام امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیره جدم رسول الله (ص) و پدرم امام علی (ع) برگردیم.

وی با اشاره به داستانی از امام علی (ع) گفت: ابوالاسود دوئلی، یکی از یاران با وفای امام علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) است که یکی از ابعاد شخصیتی او عشق‌ورزی به امام اول شیعیان است، به دستور امیرالمومنین(ع) قاضی شهر کوفه می‌شود و پس از گذشت چند روزی امام وی را احضار و از قضاوت عزل می‌کند، و از امام (ع) سوال می‌کند یا علی چرا عزلم کردید حضرت می‌فرماید زمانی که از درب مسجد عبور کردم شنیدم و دیدم  که صدایت را به عنوان قاضی بر متهم بلندتر کردی و چون این کار را کردی نمی‌توانی قاضی باشی و این سیره این امام همام و مایه افتخار شیعیان است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان افزود: در شرق و غرب عالم  چنین موردی مشاهده نخواهد شد که یک قاضی به جرم اینکه صدایش از متهم بلند تر کرده از قضاوت خلع شود و امام حسین (ع) می‌فرماید می‌خواهم امت جدم را به این سیره برگردانم.

فلاحی اصل ادامه داد: این سیره و سبک ائمه (ع) کجا و یک جامعه ملو از فساد که بنی‌امیه ایجاد کرده کجا و در این  راستا نه می‌شود مقایسه‌ای انجام داد و نه سخنی به میان آورد.

عزاداری برای سید و سالار شهیدان(ع) به این خاطر است که روح حسینی در جامعه متبلور شود

وی بیان کرد: نهضت عاشورا که اتفاق افتاد در طول تاریخ دائما و مستمر بین شیعیان و دوستداران ائمه (ع) آثار فرهنگی و معنوی  داشته است که یکی از آنها دستورات امامان و ائمه (ع) است که این ایام، ایام حزن، اندوه، عزدارای و ذکر مصیبت بر اهل بیت(ع) است تا دائما از ثمرات و میوه‌های این نهضت بزرگ بهره‌مند شویم و زندگی فردی و اجتماعی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان یادآور شد: مجالس امام حسین (ع) در ایام محرم و صفر در جامعه ما تبدیل به فرهنگ شده و البته باید به صورت صحیح اداره شود  که در آن باید فرهنگ دین، تاریخ اسلام، تفسیر قرآن، اخلاقیات مطرح و اطعام مومنین صورت گیرد  و ذکر مصیبت اهل بیت (ع) که ثواب‌های عظیم دارد نیز بیان شود.

فلاحی اصل تاکید کرد: عزاداری برای سید و سالار شهیدان(ع) به این خاطر است که روح حسینی در جامعه متبلور شود و وظیفه داریم کار زینبی کنیم و هر کسی که برای رفع مشکلات جامعه و افراد قدمی برمی‌دارد کار حسینی و زینبی می‌کند و این فرهنگ ایجاد شده به تاسی از واقعه و نهضت عاشوراست و هر کسی هم کاری ناشایست و منکری انجام دهد و حق کسی را ضایع و مشکلی برای دیگران ایجاد و راه کسی را مسدود و مانع می‌شود کاری یزیدی کرده است.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها