لزوم دسترسی آزاد علمی همه کشورها برای رفع بحرانهای بینالمللی
وزیر علوم با بیان اینکه ایران اخیراً تفاهمنامهای را با یکی از کشورهای اروپایی برای انجام یک تحقیق ۴ ساله در مورد بیماریهای واگیردار از جمله کرونا و تاثیرات اجتماعی و اقتصادی و بهداشتی آن منعقد کرده است، خاطرنشان کرد: این تحقیق با مشارکت ۱۰ موسسه تحقیقاتی از ایران و ۱۰ موسسه تحقیقاتی خارجی صورت میپذیرد. کشورهای مختلف جهان از جمله ایران از نتایج این تحقیق بهرهمند خواهند شد.
به گزارش ایسنا، سومین نشست مجازی کشورهای عضو یونسکو درخصوص علوم آزاد و همکاریهای بینالمللی با حضور ۱۹۰ وزیر، نماینده سازمانهای جهانی و نمایندگان کشورهای مختلف، عصر دوشنبه (۱۱ فروردین) برگزار شد.
در این ویدیو کنفرانس (وبینار) که با حضور و مشارکت وزیران علوم و فناوری ۷۸ کشور از جمله دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و وزرای کشورهای ایتالیا، آفریقای جنوبی، مصر، بولیوی، کره جنوبی، فرانسه، ایران، برزیل، پاکستان، چین، گرجستان، مالزی و معاون سازمان بهداشت جهانی برگزار شد، وزیران شرکت کننده نگاه خود را نسبت به نقش علم در کنترل بیماری کووید -۱۹ و ضرورت گردش آزاد اطلاعات علمی در دنیا و مشارکت در نتایج حاصل از تحقیقات بیان کردند.
دکتر غلامی، وزیر علوم در این نشست ویدئو-کنفرانسی که با محوریت “دسترسی آزاد به علم” بهصورت همزمان برگزار شد، با قدردانی از سازمان یونسکو و همکاران آن سازمان برای برگزاری نشستهای مجازی بین اعضای سازمان یونسکو گفت: بحرانهای بینالمللی، فارغ از مرزبندیهای سیاسی و جغرافیایی، نیازمند ائتلاف علمی با دسترسی آزاد و بدون محدودیت به علم و یافتن راهکارهای مؤثر برای حل چالشهای جهانی از جمله کرونا؛ کمک به تصمیمسازی و سیاستگذاریهای موثر، نجات مردم جهان و احیای سازمان ملل متحد به معنی واقعی آن است.
وی با بیان اینکه « جمهوری اسلامی ایران بر مقوله اشتراک دانش بهعنوان مبنای اصلی دسترسی آزاد به علوم و همکاریهای علمی بینالمللی اعتقاد دارد»، افزود: ایران معتقد است که علم و دانش متعلق به همه مردم جهان است و مطالب و اطلاعات علمی باید بهطور آزاد و فارغ از موانع سیاسی در دسترس عموم جهان و در جهت رفاه عموم مردم و انجام همکاریهای علمی بینالمللی برای حل مشکلات و چالشهای بینالمللی از جمله مبارزه با بحران کرونا باشد.
دکتر غلامی تصریح کرد: ایران در گذشته همکاریهای علمی خود را با بسیاری از کشورهای منطقهای، آسیایی، اروپایی و آفریقایی شروع کرده و در حال حاضر ۵۶۰ پروژه تحقیقاتی با موسسات و محققان خارجی در حال انجام است.
به گفته وی، تعداد ۵۵ هزار دانشجوی خارجی در ایران مشغول به تحصیل هستند و همین تعداد دانشجوی ایرانی نیز خارج از ایران تحصیل میکنند.
وزیر علوم با بیان اینکه ایران اخیراً تفاهمنامهای را با یکی از کشورهای اروپایی برای انجام یک تحقیق ۴ ساله در مورد بیماریهای واگیردار از جمله کرونا و تاثیرات اجتماعی و اقتصادی و بهداشتی آن منعقد کرده است، خاطرنشان کرد: این تحقیق با مشارکت ۱۰ موسسه تحقیقاتی از ایران و ۱۰ موسسه تحقیقاتی خارجی صورت میپذیرد. کشورهای مختلف جهان از جمله ایران از نتایج این تحقیق بهرهمند خواهند شد.
وی افزود: ایران در حال حاضر نه تنها با محدودیتهای دسترسی آزاد به علوم مواجه است، بلکه با تحریمهای غیرانسانی و غیرقانونی روبهرو است که جان هزاران نَفَر از مردم عادی کشور را تهدید میکند.
دکتر غلامی بهعنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و عضو کارگروه ویژه کرونا در سازمان یونسکو و با توجه به توانمندیها و ظرفیتهای علمی و تحقیقاتی ایران، ضمن اعلام آمادگی کشورمان برای همکاریهای علمی و اشتراکگذاری تجارب و یافتههای علمی در زمینه ویروس کووید ۱۹ با همه طرفهای خارجی، تأکید کرد: در شرایط کنونی تبادل دانش، بهرهگیری از تمامی داشته های علمی و انتقال تجربیات و دستاوردهای علمی به یکدیگر بدون چشم داشت مادی، زمینه غلبه بر این مشکل جهانی را به همراه می آورد.
وی همچنین از همه کشورهای جهان درخواست کرد با معرفی نمایندگانی تحقیقاتی خود، به “ائتلاف بینالمللی دسترسی آزاد علمی” بپیوندند و با انجام کارهای مشترک تحقیقاتی در جهت بحرانهای جهانی از جمله مبارزه با کرونا گام بردارند.
وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: نخبگان دنیا باید در راستای گردش آزاد علمی و دسترسی همه به دانش، اقدام نموده و در مرحله اول بایستی سدهای پیش پای دانشمندان و محققان، همچون تحریمها که متأسفانه به جامعه علمی هم کشیده شده است، برداشته شود.
بنابر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی در پایان، پیشنهاد همکاری جهانی برای دستیابی آزاد به دستاوردهای علمی را ارائه کرد.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران در نشست اول و دوم یونسکو نیز حضور و مشارکت فعال داشته و درخصوص آموزش از راه دور، بهرهگیری از رادیو، تلویزیون و شبکههای اجتماعی برای ادامه آموزش بدون حضور بر سر کلاسها، تجربیات خود را به اشتراک گذاشته است.
انتهای پیام
منبع:ایسنا