تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 دسامبر 2021 - 18:04
کد خبر : 174322

مشاوره ژنتیک موثرترین روش پیشگری از معلولیت‌ها و ناهنجاری‌های مادرزادی

مشاوره ژنتیک موثرترین روش پیشگری از معلولیت‌ها و ناهنجاری‌های مادرزادی

ایسنا/زنجان رئیس اداره بهزیستی شهرستان خدابنده گفت: مشاوره پزشکی ژنتیک ساده‌ترین، در دسترس‌ترین، ارزان‌ترین و در عین حال مؤثرترین روش پیشگیری از معلولیت‌ها و ناهنجاری‌های مادرزادی است. عصمت نصیری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آموزش و آگاه‌سازی در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها از بروز هزینه‌های ناخواسته و گاها جبران‌ناپذیر برای فرد و جامعه جلوگیری

مشاوره ژنتیک موثرترین روش پیشگری از معلولیت‌ها و ناهنجاری‌های مادرزادی

ایسنا/زنجان رئیس اداره بهزیستی شهرستان خدابنده گفت: مشاوره پزشکی ژنتیک ساده‌ترین، در دسترس‌ترین، ارزان‌ترین و در عین حال مؤثرترین روش پیشگیری از معلولیت‌ها و ناهنجاری‌های مادرزادی است.

عصمت نصیری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آموزش و آگاه‌سازی در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها از بروز هزینه‌های ناخواسته و گاها جبران‌ناپذیر برای فرد و جامعه جلوگیری می‌کند، اظهارکرد: در سال جاری بیش از ۸ هزار غربال‌گری پیشگیری از معلولیت در خدابنده انجام شده است.

وی یادآور شد: در طرح آمبلیوپی که از شهریورماه آغاز شده تا کنون ۶ هزار و ۶۴۶ کودک توسط ۶ پایگاه ثابت در مرکز مثبت زندگی و یک پایگاه سیار در این شهرستان غربال‌گری بینایی شده است و ۱۵۰ کودک مشکوک به سطح دوم غربالگری ارجاع شده‌اند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان خدابنده به غربالگری ژنتیک نیز گریزی زد و اضافه کرد: مشاوره پزشکی ژنتیک ساده‌ترین، در دسترس‌ترین، ارزان‌ترین و در عین حال مؤثرترین روش پیشگیری از معلولیت‌ها و ناهنجاری‌های مادرزادی است و از طرفی دیگر با مشاوره ژنتیک و تشخیص معلولیت مادرزادی با دلایل غیر ژنتیک، نگرانی پدر و مادر از داشتن دوباره فرزند معلول برطرف شده و به فرزندآوری آنان کمک می‌کند که در این راستا ۳۰ نفر در این شهرستان آزمایشات غربالگری رایگان را انجام دادند که نشان از اهمیت موضوع در زمینه پیشگیری است.

نصیری با اشاره به غربالگری اضطراب کودکان ۵ تا ۶ ساله، عنوان کرد: طرح غربالگری اضطراب کودکان با هدف شناسایی زودهنگام کودکان در معرض خطر اضطراب، ارجاع زودهنگام برای مداخله تخصصی و افزایش اطلاعات والدین درباره پیشگیری از آن توسط بهزیستی اجرا می‌شود که با تشخیص به موقع و مداخله به هنگام می‌توان از طریق والدین و مربیان به کودکان کمک کرد که چگونه اضطراب خود را کنترل کنند و زندگی طبیعی داشته باشند و ۱۴۶ کودک مورد سنجش قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر پیشگیری از معلولیت‌ها، بهترین راه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز فراهم کردن مطلوب و بهنجار عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و … است، متذکر شد: استفاده از آموزش‌های هدفمند و مداخلات روانشناختی توسط مشاوران، روان‌شناسان و مددکاران اجتماعی بهزیستی انجام می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان خدابنده تاکید کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۵۰۰ مورد مشاوره در زمینه‌های تحصیلی، زندگی زناشویی و یادگیری با نیازهای خاص توسط یک مرکز دولتی و ۳ مرکز روانشناختی غیردولتی تحت نظارت بهزیستی در شهرستان خدابنده انجام شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها