تاریخ انتشار : شنبه 27 نوامبر 2021 - 2:55
کد خبر : 126150

کاخ مرمر و اطراف آن، وقف مردم است و باید به مردم برگردد

کاخ مرمر و اطراف آن، وقف مردم است و باید به مردم برگردد

یک عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: کاخ مرمر و اطراف آن، وقف مردم است و باید به مردم برگردد. به گزارش ایسنا، مسجدجامعی در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران در باره ثبت جهانی میراث خیابان ولیعصر، گفت: ثبت جهانی خیابان ولیعصر نیازمند مقدماتی است. وقتی کاخ گلستان را ثبت کردیم مدتی بعد بنایی مرتفع روبروی

کاخ مرمر و اطراف آن، وقف مردم است و باید به مردم برگردد

یک عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: کاخ مرمر و اطراف آن، وقف مردم است و باید به مردم برگردد.

به گزارش ایسنا، مسجدجامعی در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران در باره ثبت جهانی میراث خیابان ولیعصر، گفت: ثبت جهانی خیابان ولیعصر نیازمند مقدماتی است. وقتی کاخ گلستان را ثبت کردیم مدتی بعد بنایی مرتفع روبروی آن شروع به ساخت کردند که  یونسکو اعلام کرد کاخ گلستان را از ثبت خارج می کند و با پیگیری مدیریت شهری و میراث ادامه ساخت آن بنا را متوقف کردیم  تا این کاخ گلستان از ثبت یونسکو خارج نشود.

این عضو شورای شهر با بیان این که ثبت کاخ گلستان هم به سادگی انجام نگرفته و سند آن هم موجود است، گفت: یکی از موضوعاتی که در بحث ثبت جهانی هم اهمیت می یابد مجموعه بناهای مرتبط با معماری یا دستاوردهای بی بدیل است که اوج آن در خیابان ولیعصر کاخ مرمر است. آثار هنری کاخ مرمر، مجموعه ای است که هنر دوره های مختلف تا دوره پهلوی اول را پوشش می دهد و به دست استادان برجسته و  به بهترین شکل و شیوه اجرا شده است. یک بار هم که به آن تعرض شد و بخش هایی از آن سوخت با همت و پیگیری مرحوم آقای هاشمی به بهترین نحو مرمت و بازسازی شد.

وی افزود: نکته ای که وجود دارد این است که کاخ مرمر و متعلقات آن وقف مردم شهر تهران است و سند آن هم موجود است. زمانی هم شهردار تهران رسما تولیت این موقوفه را پذیرفته و آن را  در اختیار گرفته بود. من این مطلب را دو سه بار به مدیران شهری گفتم. مورد وقف هم عبارتست از ۶ دانگ عمارت اختصاصی معروف به کاخ مرمر با کلیه اراضی و متعلقات آن به مساحت ۳۵ هزار و ۴۶۲ و نیم متر مربع. یعنی ساختمان های کناری آن هم که من افتخار خدمت در موزه قرآن را داشتم وقف است و ساختمان کنار آن، از آن سو تا ولیعصر ، امام خمینی و فلسطین و …. ادامه می یابد. در واقع مورد وقف همه این هارا تحت پوشش قرار می دهد.

موزه ای که وعده آن داده شد اما ساخته نشد

مسجدجامعی به موزه ای که قرار بود در کاخ مرمر ساخته شود اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هم تابلویی در آنجا نصب کرده اند به نام موزه فرهنگ و هنرر و بارها هم گفته شده که مثلا در هفته تهران یا۲۲ بهمن افتتاح می شود اما نشده. موضوع تامین آب هم در وقف نامه بوده  است.در وقف نامه آمده قناتی که آنجا را آبیاری می کند شش رشته دارد. یک رشته مادرچاه است در جنب پل تجریش، رشته دیگر مربوط می شود به باغ های دزاشیب یا به قول قدیمی ها دزاشوب. سه رشته دیگر در زرگنده و باغ های یمین الملک، جلال الملک و میرزا علی اکبر صراف است. یک رشته هم زیر یخچال قرار دارد. مجموعه این ها هم وقف مردم تهران است.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: در سند معتبری هم که مربوط است به ۱۳۴۹.۰۴.۲۷آمده که شهردار وقت با اعلام قبول سمت تولیت اقرار به تصرف موقوفه نموده است. از آنجا بازدید هم داشته ام و چند بار این موضوع را به مدیران شهری گفته ام. گرچه مدیران بنیاد جانبازان همکاری کم و بیش آن جا را بازسازی کردند اما مساله این است که این موقوفه در اختیار تولیت آن یعنی شهرداری قرار گیرد و امیدوارم در سال ۱۴۰۰ این موقوفه به مردم تهران بازگردد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها