تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 21 اکتبر 2021 - 22:11
کد خبر : 7948

کم‌تحرکی گریبان کشور را خواهدگرفت

کم‌تحرکی گریبان کشور را خواهدگرفت

ایسنا/خراسان رضوی رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی گفت: با توجه به تغیر سبک زندگی و عدم فرصت بازی برای کودکان، کم‌تحرکی در کشور در حال افزایش است و اگر چاره‌ای برای این پدیده اندیشیده نشود، در ۱۰ سال آینده با چالش‌های اساسی مواجه خواهیم‌شد. افشین ملایی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص برگزاری مجمع انتخابی ریاست هیات

کم‌تحرکی گریبان کشور را خواهدگرفت

ایسنا/خراسان رضوی رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی گفت: با توجه به تغیر سبک زندگی و عدم فرصت بازی برای کودکان، کم‌تحرکی در کشور در حال افزایش است و اگر چاره‌ای برای این پدیده اندیشیده نشود، در ۱۰ سال آینده با چالش‌های اساسی مواجه خواهیم‌شد.

افشین ملایی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص برگزاری مجمع انتخابی ریاست هیات ورزش‌های همگانی خراسان رضوی اظهار کرد: امیدوارم با حضور مجدد آذریان چهار سال سرشار از خدمات تخصصی در زمینه ورزش‌های همگانی را در خراسان رضوی پیش ‌رو داشته باشیم.

وی افزود: دنیای مدرن باوجود استفاده مفید از تکنولوژی دچار بیماری به نام کم‌تحرکی است. فرم برگزاری جلسات رسمی هم به گونه‌ای است که این بیماری را گسترش می‌دهد. بیش از نیمی از مردم جهان به میزان کافی و لازم که برای سلامتی مهم است، فعالیت جسمانی و تحرک ندارند و این موضوع حاکی از آن است که کم‌تحرکی پدیده‌ای جهانی است و برای حل آن نیاز به تعاملات بین‌المللی داریم.

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی نرخ کم‌تحرکی در کشور نسبت به ۱۰ سال اخیر، تصریح کرد: همه ورزش‌دوستان و ورزشی‌نویسان اعتقاد دارند که مشکل کم‌تحرکی وجود دارد و خیلی هم جدی است، اما در یافتن راه حل، موفقیت چندانی به دست نیامده است. بیماری‌های ناشی از کم‌تحرکی در سطح کشور در حال افزایش است. بر اساس آمار، نرخ کم‌تحرکی در کشور و در ۱۰ سال اخیر، ۲۵ درصد رشد داشته است.

ملایی اضافه کرد: همچنین بر اساس کار علمی و تحقیقاتی انجمن بازی‌های کودکان فدراسیون ورزش‌های همگانی، تغییر سبک زندگی و از بین رفتن فرصت بازی برای کودکان باعث شده سن رشد کودکان نسبت به سن تقویمی آن‌ها به تاخیر بیفتد. اگر چاره‌ای برای این پدیده اندیشیده نشود، در ۱۰ سال آینده کشور با چالش‌های اساسی مواجه خواهدشد.

نشستن، دشمن ورزش همگانی

وی با اشاره به معضل نشستن و مشکلات ناشی از آن، تشریح کرد: ورزش، ورزش همگانی و فعالیت بدنی سه کلید واژه اساسی برای کاهش و مدیریت کم‌تحرکی است. در تمامی این کلید واژه‌ها یک دشمن مشترک به نام نشستن وجود دارد. دانشمندان معتقد هستند در ۲۴ ساعت شبانه‌روز باید برنامه دقیقی برای نشستن و فعالیت‌های بدنی و تحرک داشته باشیم. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که بدانیم حتی ورزشکارانی هستند که مبتلا به سندروم یکجانشینی می‌شوند.

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی یادآور شد: بر اساس گفته سازمان بهداشت جهانی پیش از این به طور میانگین ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی و ورزشی به هر شهروند توصیه می‌شد در حالیکه تحقیقات نشان داده این زمان هم برای سلامتی فرد اصلا کافی نیست.

ملایی ادامه داد: بر اساس یکی از الگوهای جدید بهبود سبک زیستن، روش ۲۰ – ۸ – ۲ برای تنظیم زمان فعالیت‌ها عنوان شده که عبارتند از: به ازای ۲۰ دقیقه نشستن باید ۸ دقیقه ایستاد و ۲ دقیقه راه رفت.

توسعه زیرساخت برای توسعه ورزش همگانی کافی نیست

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ جذب مشارکت حداکثری در ورزش همگانی کشور در دستور کار قرار گرفته است. فدراسیون ورزش‌های همگانی سعی دارد متولی و هدایت‌گر پروژه‌های اصلی ملی در زمینه کاهش کم‌تحرکی باشد. معتقدیم برای توسعه موثر ورزش همگانی، صرفا توسعه زیرساخت‌ها کافی نیست و باید در ذهن هر شهروند ارزش ورزش کردن کاملا نمادینه شود.

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی بیان کرد: تمام اقدامات فدراسیون در سال جاری یک رویکرد اصلی دارد و آن برگزاری رویدادهای ورزشی، توسعه زیرساخت‌ها، امور آموزشی و پایش آن‌ها به صورت تخصصی و مخاطب‌محور خواهدبود.

پروژه موفق شهر فعال

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی یادآور شد: در سال گذشته با همکاری وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان برای نخستین بار پروژه شهرهای فعال در سطح کشور اجرا شد. هدف این پروژه تشویق، ارائه مشاوره و هدایت شهرداران به رعایت شاخص‌های توسعه شهر فعال بود. شهر فعال، شهری است که فعالیت بدنی و ورزشی برای تمامی رده‌های سنی خودش را تامین کرده و برای آن برنامه دارد.

ملایی عنوان کرد: تیمی متشکل از افراد متخصص در حال ارائه مشاوره به بیش از ۳۰ شهر کشور در این پروژه هستند. اگر پروژه شهر فعال به مدت ۴ یا ۵ سال مورد توجه باشد، یقینا حرکت جدیدی در بهسازی و بازمهندسی زیرساخت‌های شهری به وجود خواهدآمد.

برگزاری لیگ یوگا برای نخستین بار

وی گفت: پایش چگونگی اثربخشی، وظیفه فدراسیون است و روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. در سال جاری سعی می‌کنیم برای بهبود رویدادهای ورزشی، ده‌ها رویداد ملی و همگانی را برگزار کنیم. برای نخستین بار و در سال ۱۴۰۰، لیگ یوگا را خواهیم داشت. پیاده‌روی دوشنبه‌ها را در نظر داریم و نیز آمادگی جسمانی را در ابعاد مختلف پیگیری خواهیم کرد.

رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی خاطرنشان کرد: در حوزه رویدادها، کانون‌های جمعیتی فدراسیون متفاوت هستند و با توجه به جمعیت چند میلیونی قشر دانش‌آموز، نمی‌توان بدون کمک آموزش و پرورش این افراد را به سمت بهسازی سوق داد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش، نیروهای مسلح و سازمان بسیج با درک ضرورت از یک تعامل ملی باید به سمت هم‌افزایی حرکت کنند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها