تاریخ انتشار : سه‌شنبه 5 دسامبر 2023 - 16:50
کد خبر : 208483

آشنایی با طرز تهیه کوفته تبریزی

آشنایی با طرز تهیه کوفته تبریزی

یکی از اصلی‌ترین غذاهای موجود در منوی بهترین رستوران های تبریز که در سراسر جهان شهرت زیادی دارد، کوفته‌تبریزی است. به این غذای معروف و اصیل در زبان ترکی آذربایجانی، تبریز کوفته‌سی گفته‌ می‌شود‌. جالب است بدانید که ‌مهارت پخت سنتی این خوراکی خوشمزه در فهرست آثار ملی ناملموس ایران به ثبت رسیده است. چیزی که کوفته‌تبریزی را از سایر

یکی از اصلی‌ترین غذاهای موجود در منوی بهترین رستوران های تبریز که در سراسر جهان شهرت زیادی دارد، کوفته‌تبریزی است. به این غذای معروف و اصیل در زبان ترکی آذربایجانی، تبریز کوفته‌سی گفته‌ می‌شود‌. جالب است بدانید که ‌مهارت پخت سنتی این خوراکی خوشمزه در فهرست آثار ملی ناملموس ایران به ثبت رسیده است. چیزی که کوفته‌تبریزی را از سایر کوفته‌ها متمایز می‌کند، مواد اولیه به‌کاررفته و طرز تهیه آن است. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه کوفته‌تبریزی را مرحله‌به‌مرحله توضیح دهیم و به فوت‌وفن‌های تهیه این غذای خوشمزه اشاره کنیم.

معرفی مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه کوفته‌ تبریزی

مواد اولیه‌ای که برای تهیه کوفته تبریزی برای شش نفر نیاز دارید، عبارت‌اند از:

  • یک کیلوگرم گوشت چرخ‌کرده

  • سبزیجات معطر خردشده شامل مرزه و تره به میزان 250 گرم

  • برنج به میزان یک پیمانه

  • لپه به میزان یک پیمانه

  • آرد نخودچی به مقدار لازم

  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

  • زرشک به مقدار لازم

  • یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌شده

  • سه قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی

  • تخم مرغ آب‌پز به تعداد مورد نیاز

  • آلو و گردو به مقدار لازم

  • دو عدد پیاز متوسط

مواد اولیه‌ای که برای تهیه کوفته ‌تبریزی آماده می‌کنید باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند. سبزی‌ کوفته هم بهتر است تازه خرد شده باشد تا عطر و طعم خوبی به کوفته‌ها بدهد. سبزیجات اصلی که در پخت سنتی این غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند، مرزه و تره هستند؛ اما در صورت تمایل می‌توانید از جعفری، ترخون، گشنیز، نعناع و سبزیجات محلی هم استفاده کنید. توجه داشته باشید که مقدار نعناع نباید زیاد باشد؛ زیرا باعث تلخ شدن کوفته خواهد شد‌.

گوشتی که برای این غذا چرخ می‌شود، بهتر است مخلوطی از گوشت گوسفندی و گوشت گوساله باشد. برای از هم باز نشدن کوفته‌ها همواره سعی کنید که مقدار مواد اولیه آن باهم تناسب داشته باشد. کم و زیاد شدن هر یک از مواد اولیه و ورز ندادن آن‌ها به مقدار کافی موجب باز شدن کوفته‌ها می‌شود‌.

آموزش طرز تهیه کوفته‌ تبریزی به‌صورت مرحله‌به‌مرحله

بعد از تهیه مواد اولیه با انجام مراحل زیر می‌توانید یک کوفته ‌تبریزی خوش‌طعم و بی‌نظیر را آماده کنید. در بهترین رستوران‌ های تبریز نیز کوفته‌ تبریزی را با همین روش تهیه می‌کنند. مراحل تهیه کوفته‌ تبریزی عبارت‌اند از:

مرحله پختن مواد اولیه کوفته تبریزی

در این مرحله ابتدا باید از روز قبل لپه‌ها را در داخل آب قرار دهید تا به خوبی خیس شوند. برای برطرف شدن نفخ لپه‌ها بهتر است که ساعتی یک بار، آب داخل ظرف را عوض کنید. بعد از اینکه لپه‌ها به خوبی خیس شدند و نفخ‌شان برطرف شد، آن‌ها را آبکشی کرده و به همراه دو لیوان آب در داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به حالت نیم‌پز در بیایند. در نهایت لپه‌های نیم‌پز را با آب سرد آبکشی کرده و کنار بگذارید.

بعد از پختن لپه نوبت به پختن برنج می‌رسد. برنج شسته شده را به همراه کمی نمک و مقدار مورد نیاز آب در داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از نرم شدن دانه‌های برنج آن‌ها را مانند لپه‌ها آبکشی کرده و کنار بگذارید.

بعد از پختن لپه و برنج نوبت به پختن تخم‌مرغ‌های آب‌پز می‌رسد. تخم‌مرغ‌ها را داخل کیسه فریزر قرار داده و محکم ببندید؛ سپس در داخل آب‌جوش قرار دهید تا به خوبی آب‌پز شوند. بعد از خارج کردن تخم‌مرغ‌ها از داخل آب جوش پوست آن‌ها را جدا کرده و کنار بگذارید.

پیازها را هم خرد کرده و با مقدار کافی روغن سرخ کنید. برای مواد داخل کوفته علاوه بر تخم مرغ، به زرشک سرخ شده هم نیاز دارید؛ بنابراین به مقدار لازم زرشک را در داخل روغن سرخ کرده و کنار بگذارید.

مرحله کوبیدن و مخلوط کردن لپه و برنج

در این مرحله لپه و برنج را که از قبل پخته‌اید، در داخل ظرف بریزید و تا جایی که له شوند با گوشت‌کوب بکوبید؛ البته برای مخلوط کردن لپه و برنج می‌توانید از چرخ گوشت هم استفاده کنید. در این روش باید لپه و برنج را به همراه یک پیاز و نیم کیلو از گوشت‌ چرخ کنید.

مرحله مخلوط کردن تمام مواد اولیه کوفته

در این مرحله باقیمانده گوشت چرخ کرده را به مخلوط لپه، برنج، گوشت و پیاز اضافه کنید؛ سپس آرد نخودچی، نمک، فلفل و زردچوبه را به مواد اضافه کرده و با دست به خوبی ورز بدهید تا به‌صورت یکدست با هم ترکیب شوند. در ادامه سبزیجات معطر خردشده را به مواد اضافه کرده و مجددا ورز بدهید. هر چه مواد را بیشتر ورز بدهید، احتمال باز شدن کوفته‌ها هنگام پخت کمتر می‌شود.

مرحله آماده کردن سس کوفته‌تبریزی

برای سس کوفته باید پیاز داغ را داخل قابلمه بریزید و سپس مواد دیگر شامل آب، رب گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل، ادویه، زعفران، مقداری از سبزیجات معطر خردشده را به پیاز داغ اضافه کنید و اجازه دهید مایع سس جوش بیاید؛ سپس شعله گاز را کم کنید.

مرحله درست کردن کوفته‌ها و قرار دادن مواد داخل آن‌ها

در این مرحله مقداری از موادی را که مخلوط کرده‌اید، بردارید و در وسط مواد یک تخم‌مرغ آب‌پز، کمی گردو، کمی زرشک سرخ‌شده و یک آلو خیس شده قرار دهید و کوفته را به حالت گرد شکل دهید. اندازه‌ کوفته‌ها به خودتان بستگی دارد.

بعد از این که وسط تمام کوفته‌های تبریزی را با همین روش پر کردید و به شکل گرد درآوردید، آن‌ها را در داخل قابلمه حاوی سس قرار دهید. برای باز نشدن کوفته‌ها حرارت را زیاد نکنید و تا 15 دقیقه آن‌ها را جابه‌جا نکنید. بعد از 15 دقیقه کوفته‌ها را بچرخانید و اجازه دهید تمام قسمت‌های آن‌ها به آرامی به مدت یک ساعت و نیم در داخل سس پخته شوند.

مرحله چیدن کوفته‌ها در داخل ظرف مورد نظر

در آخرین مرحله که کوفته‌ها به‌خوبی پخته شدند، آن‌ها را در داخل ظرف مورد نظرتان بچینید و سس داخل قابلمه را روی آن‌ها بریزید. برای تزئین این غذای خوشمزه هم می‌توانید کنار ظرف مقداری گردو، زرشک و پیاز داغ استفاده کنید.

آشنایی با بهترین رستوران های تبریز از طریق سایت فلای تودی

در این مطلب طرز تهیه کوفته تبریزی را آموزش دادیم. بهترین رستوران های تبریز هم با استفاده از همین روش کوفته ‌تبریزی را تهیه کرده و در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. اگر قصد سفربه تبریز را دارید، حتما یک‌بار هم شده این غذا را در رستوران‌های این شهر زیبا امتحان کنید. قبل از سفر می‌توانید به سایت گردشگری فلای تودی مراجعه کنید و از طریق این سایت با بهترین رستوران‌‌های این شهر آشنا شوید. در سایت فلای تودی امکان خرید آنلاین بلیط قطار و بلیط هواپیما به همراه رزرو هتل های تبریز نیز وجود دارد. این سایت به‌عنوان بهترین و معتبرترین مرجع آنلاین خرید بلیط و رزرو هتل در ایران شناخته می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها