تاریخ انتشار : شنبه 21 آگوست 2021 - 22:09
کد خبر : 5892

استولتنبرگ: ناتو دارای اهرمی نزد طالبان است که از آن استفاده خواهد کرد

استولتنبرگ: ناتو دارای اهرمی نزد طالبان است که از آن استفاده خواهد کرد

دبیرکل ائتلاف ناتو در مصاحبه‌ای به دویچه وله گفت این ائتلاف نیازمند “ارتباطات عملیاتی تاکتیکی” با طالبان در افغانستان خواهد بود. او همچنین از وجود “پرسشهای سخت” که بعد از 20 سال درگیری نیازمند پاسخ هستند، صحبت کرد.  ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در مصاحبه با دویچه وله گفت، کشورهای همپیمان در ناتو از ابرازهای

استولتنبرگ: ناتو دارای اهرمی نزد طالبان است که از آن استفاده خواهد کرد

دبیرکل ائتلاف ناتو در مصاحبه‌ای به دویچه وله گفت این ائتلاف نیازمند “ارتباطات عملیاتی تاکتیکی” با طالبان در افغانستان خواهد بود. او همچنین از وجود “پرسشهای سخت” که بعد از 20 سال درگیری نیازمند پاسخ هستند، صحبت کرد.

 ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در مصاحبه با دویچه وله گفت، کشورهای همپیمان در ناتو از ابرازهای دیپلماتیک و احتمالا از تحریمها برای تضمین اینکه طالبان ” به تعهداتش پایبند می‌ماند” استفاده خواهند کرد.

طالبان بعد از تصرف افغانستان وعده “عفو” برای افغانهای همکار با نیروهای بین‌المللی و همچنین اجازه به خروج امن آنها از این کشور را داد.

کشورهای غربی نیز شروع به خارج ساختن شهروندان و کارمندان محلی‌شان از افغانستان کردند. استولتنبرگ گفت: مشکل کمبود هواپیما نیست. همپیمانان زیادی به وضوح گفته‌اند حاضر به پذیرش افغانها هستند. چالش رساندن آنها به آنجا است.

او اظهار کرد: ما انتظار داریم طالبان اجازه به عبور آزادانه بدهد. ما اهرمی داریم. از آن استفاده خواهیم کرد. البته ما اکنون در افغانستان نسبت به زمانی که ماموریت نظامی در آن داشتیم اهرم کمتری داریم. اما ما از ابزارهای سیاسی، ابزارهای دیپلماتیک، تحریمهای بالقوه استفاده خواهیم کرد تا هر آنچه بتوانیم انجام داده و اطمینان حاصل کنیم که طالبان به تعهداتشان پایبند می‌ماند.

استولتنبرگ بیان داشت، در کوتاه مدت ائتلاف نیازمند “ارتباطات عملیاتی تاکتیکی” با طالبان است و “تداوم بررسی اینکه چطور می‌توانیم به مردم در وارد شدن به فرودگاه کمک کنیم.”

استولتنبرگ اذعان کرد که وضعیت “برای ناتو دشوار است”. با این حال او گفت، کشورهای همپیمان “لازم است صادق و روشن بین بوده و بعدا پرسشهای سخت را درباره درسهایی که فرا گرفته می‌شوند” بپرسند.

با وجود آن که دولت سابق آمریکا توافق با طالبان را یکجانبه منعقد کرد، استولتنبرگ گفت ناتو تصمیمش برای خارج ساختن نیروها از افغانستان را “با اطلاع خیلی خوب از ریسکهایی که به وضوح با آن مرتبط بودند، اتخاذ کرد”.

وی افزود: ما می‌دانستیم اگر آنجا را ترک کنیم یا به ماموریت نظامی‌مان پایان دهیم، ریسک بازگشت طالبان وجود دارد. اما ما همچنین می‌دانستیم که جایگزین آن نیز یک گزینه بد و دشوار است و آن باقی ماندن در ماموریتی با سربازان بیشتری از ناتو، خشونت بیشتر، درگیری بیشتر، تلفات بیشتر و… است. ما واقعا با یک معضل بسیار دشوار مواجه بودیم.

تصمیم اخیر واشنگتن برای خارج شدن از افغانستان جنگ زده همچنین خروج دیگر اعضای ناتو را با توجه به اینکه آمریکا عمده‌ترین مشارکت کننده در عملیات تحت رهبری ناتو بود، کلید زد.

منبع: ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها